May 24, 2010

Mee Ketam Juru part1

Assalamualaikum...

Dah lama tak update blog aku igt cam nk kuburkan aje blog ni tapi kdg2 rasa rindu jgk.
Aceli ada byk cite nk dikongsi tapi kemalasan utk menulis dan mengarang tersangat la tinggi.
Kan bagus klau ada technology yg mampu tulis apa benda yg aku nak ckpkan muahahaha..
tu sudah tahap kronik nye gile malas!

Arini aku nak kongsi satu jenis mee..
mee ni laen dari yg aku mkn..selalu mkn mee bandung,
mee kuah, mee ladna, sizzling (mee jgk kan),
mee udang dan segala jenis mee version melayu la
yg chinesse nye mskn aku mmg jarang la makan tapi tau la jenis2 nye.

Ada la sorang kwn aku ni buat status dlm Facebook
katanye dia g makan mee KETAM kat Juru, Penang..
pergh sedap gile katanye..
Aku pon tergoda jgk dgr comment nye itue
So why not aku pon nak try jgk la dah alang2 mmg setiap bulan kami balik kg.

So misi mencari mee ketam pon bermula la di Juru (ini cite 2-3 bulan yg lepas ye hehehhe)
Kwn sy tu kata mee ketam msuk kat autocity n berdekatan dengan simpang petronas
Pusing nye pusing jumpa la jgk
Tapi tak tulis pon besar2 mee ketam
Yang ditulis nye Mee Kuah Ketam.

Hurm takpe la asalkan ada jgk perkataan ketam
So cuba aje la dah alang2 dtg kan
So dgn teruja nye kami pon order la sorang satu mee ketam tuh
Satu tuk Chon satu tuk aku

Nampak mcm menarik! So tempting!
Tak sabar nak rasa...
Bila dah rasa..MEMANG SEDAP sgt!
Aku tak penah lagi mkn mee ketam
Tapi mee kuah ketam ni mmg sedap!

Tuk pengetahuan,
mee ni mmg takde ketam
Tapi kuahnye tu derang dah mesin isi ketam
dan dijadikan kuah
So rasanya kuah nya mmg manis ketam asli!
Kuah nye agak pekat dan likat sedikit.

Klau tak caya pegi la cuba rasa
Harga nye pon murah cuma RM3.50 aje
Berbaloi sgt2

Ha ini la rupa mee kuah ketam itue (sori la ni camera phone aku ni tak sharp sgt huhuhuhu)

Kedai nye kecik aje tepi jalan jer
Tapi customer nye tu pelbagai bangsa yg dtg makan
Even kedainye tu mmg gerai
Tapi aku rasa dia untung byk maaa
Sbb mcm tak putus2 org dtg mkn
Bukan setakat mee ketam depa jual
Ada mee goreng ketam n nasi goreng ketam

Ada la aku tgk one customer tu mkn mee goreng ketam
hurm nmpak so tempting!
Chon dah angkat kening kat aku sambil bsik
"ma cam sedap jer!"
"hurm apa kata kita tapau mee goreng plak!"
heheheh gilenye makan!
So tapau le!

Dan rasanye mmg tak menghampakan
Mee goreng ketam nye pon tersangat la sedap
Even mmg takde ketam tapi mmg rasa ketam!
Cane tu! huhuhuh whatever pon alhamdulillah kenyang!
Semoga murah rezki derang.

Ok la ni kisah mee ketam part 1 yer..
Part 2 nyusul di entry laen plak..


No comments: