Sep 8, 2009

Kacang Goreng bersalut tepung tuk raya

Salam..

Weekend lepas aku ada byk masa terluang..

Sbb apa? Satu hal tak yah masak tuk lunch kan?! kan posa...

Bab ni mmg aku suka so apa lagi setelah abis mngemaskan umah aku terpikir nak goreng kacang tuk raya nnti!

Pas balik aje dari kedai terus sediakan bahan2 tuk kacang tu..

Kacang ni aku namakan "kacang goreng Chu"

Kenapa? Sbb dari dia la aku blaja kacang goreng ni.

Chu ni adik kepada abah aku adik bongsu nye muda lagi klau nak ikutkan skg ni baru nak masuk 40 kot tapi sayangnye dia dah lama meninggalkan kami semua..
Arwah Chu dah meninggal lebih kurang 3tahun lepas...
sedih

Apa2 pon ilmu yg diturunkan bermanfaat tuk aku alhmdlh...

Aku suka kacang goreng ni sbb rasa bawang tu lebih takde la rasa tepung sgt.


Ok mula2 beli la kacang mentah ni kan aku beli ni sekilo..
macam byk kan...
tapi bila dah abis buat cam sikit la plak ckup2 tuk aku jer..
kalu nak bw balik kg kena buat lain nih

Kacang ni kena asingkan yg buruk dgn yg elok supaya nnti kacang tu sedap di makan..
kalau tak pilih2 nnti terkena kacang yg busuk kan..
nnti spoil plak rasa...


Oraits then kacang ni kena la dibersihkan terlebih dulu samada korang nk basuh ke atau pon buat aje mcm aku ni...

Sila abaikan tanganku yang montoks itu yer sengihnampakgigi

Bleh amik kain apa2 pun asalkan ianye bersih kemudian basahkan kain tu n perah yer...
then bleh la lap2 kan kacang2 itu..
Aku mmg nk kacang ni bersih..


Ok ni plak tepung nye.

Bahan tuk tepung: (ni klau tuk sekilo kacang yer)

10 ulas bwang kecik
5 ulas bawang putih
Kedua2 bawang itu dikisar halus

Kemudian masukkan tepung gandum sedikit lebih kurang 2-3 cawan
Then masukkan tepung ubi 1 cawan
Kacau bersama bwang kisar tadi agak2 tepung cam pekat sangat bleh la tambah air skit

Then msukkan garam 1 sudu besar
dan gula dua sudu besar
serta satu sudu besar rempah daging
dan juga satu biji telur

Kemudian kacau la ksemua bahan yg disebut di atas tu sehingga sebati.


Ok boleh la amik sedikit tepung tadi kedalam bekas mangkuk kecik tuk dicampur ngn kacang tadi (nak campur smua sekali pon boleh tapi takut tepung tu terlalu byk sgt kan)
Kemudia goreng la di dalam kuali..

Ini la hasil nye kacang itu...

Lepas ni rasanye nak buat muruku plak kot
fikir tapi kena tgk la klau time ok anak2 pon ok mcm last weekend so bleh ler..

sapa2 yang berminat tuk buat sndri bleh la buat klau beli mahal jgk kan..
kalu buat pon takde la amik masa lama sgt...
stakat sekilo kacang ni lebih kurang setengah jam aje gorengannye..

No comments: